Transformasi Blog: Danialde4 Era Jutawan

Era Jutawan
Content Marketing + Relationship = Authority
Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh dan selamat sejahtera kepada pembaca yang dihormati lagi budiman.

Hari demi hari, tiada sebarang berita, tiada sebarang cerita dari blog Danialde4.

Sedangkan saya tahu, pembaca-pembaca saya tertunggu-tunggu cerita baru.

Sudah hampir sebulan tiada artikel baru di blog Danialde4. Sepi seketika.

Alhamdulillah, akhirnya saya telah buat satu keputusan luar biasa lagi muktamad. Saya ingin menukar templat baru lagi pelbagai fungsi.

Tetapi, saya terlupa blog Danialde4 sudah capai usia 1 tahun pada 5 April yang lepas. Allah Hu Akbar.

Maka, hari ini. Artikel terbaru lagi pertama selepas 1 tahun blog Danialde4. Akan diceritakan kenapa saya tukar templat baru dan kemanakah arah tuju blog Danialde4.

(Sebelum itu, izinkan saya menceritakan kisah saya dahulu ;)

Kemana Danial Abdul Rahim Menghilang?

Memang tidak dinafikan, saya seorang yang benar-benar pendiam. Lalu agak pemalu sedikit. Walaupun begitu, saya menghilang kerana mempunyai sebab yang kukuh.

Apakah Ia?

Pada cuti persekolah(seminggu) bulan march yang lepas, banyak perkara yang telah saya pelajari lalu mengubah hidup saya:

  1. Berjaya habis baca buku The Success Principle (Edisi Bahasa Melayu) setebal 500 lebih muka surat
  2. Berjaya menulis jemputan di blog Amirul Hakim
  3. Berjaya mempelajari Abundance (Berlimpahan) Mindset dan terima kasih kepada Cikpuan Insyirah Azhar
  4. Berjaya habis baca eBook Spiritual Marketing
  5. Berjaya jadi jurulatih kejayaan walaupun umur baru 17 tahun
  6. Dan berjaya menyiapkan projek blogspot ke-3 iaitu Projek PBSJ (Peminat Bola Sepak Johor)

Itu baru bulan march. Belum lagi cerita bulan April.

Untuk bulan 4 yakni April, saya berjaya dan menghadiri Seminar Berani Berniaga oleh Dr. Azizan Osman di Ipoh, Perak.

Teringat kata-kata Dr. Azizan Osman.
"Orang yang berjaya buat sesuatu sehingga HABIS"

Dan semasa Seminar Berani Berniaga. Banyak perkara baru yang dipelajari terutama formula P.O.W.E.R. Memang terbaik lagi luar biasa.

Sebenarnya saya masih ragu-ragu lagi mahu tukar templat atau tidak. Tetapi disebabkan ayat-ayat keramat disuntik dalam diri saya selepas seminar Berani Berniaga, terus tanpa ragu-ragu saya buat Tindakan luar daripada kebiasaannya.

JUST DO IT

Maka, cerita blog Danialde4 pula.

Kenapa Tukar Templat Baru?

Sekiranya dahulu saya mementingkan blog yang ringan lagi lagi simpel. Tetapi sekarang tidak lagi. Kenapa?

Anda ada terdengar cerita tentang AuthorityROI.com? Kalau belum izinkan sekali lagi saya ceritakan tentangnya.

AuthoritiyROI adalah sebuah laman yang akan mengajar kita bagaimana blogging dengan cara yang betul. Sekiranya dahulu kita menggunakan strategi menulis jemputan. Tetapi tidak untuk membina blog yang berautoriti.

Dan saya memuat turun eBook di halaman bonus AuthorityROI.com. Nama eBooknya ialah Authority Hacks Report. Memang terbaik daripada eBook biasa. eBooknya mengajar kita bagaimana membina blog yang hebat lagi trafik mencanak.

Dalam eBooknya, ada cerita tentang desain blog. Dari situlah kenapa saya tukar templat baru. Kenapa? sebab templat dahulu ada bugs dan kurang fungsi.

Biar Semak Asal Trafik Mencanak!

Pertama-tama, memang terkejut dibuatnya. Beliau menyedarkan saya bukan desain blog yang simpel lagi kurang fungsi menyebabkan trafik mencanak. Tetapi, desain blog yang semak lagi banyak fungsi membuatkan blog kita dapat trafik mencanak.

Dari situ, saya terus berusaha dan mencari apakah templat yang sesuai.

Tips - Apabila mencari templat blogspot, pastikan ia menepati 2 ciri utama.

Pertama: Pelbagai fungsi. Contohnya, mempunyai sidebar, footer column, drop down menu dan header yang luas. Dipermudahkan, templat galleri yang bersesuaian.

Kedua: Blog yang semak. Contohnya, banyak widget yang penting seperti, popular post, random post, related post, social sharing button, recent post, recent comment dan top comment.

Bagi saya, saya lebih fokus kepada widget pos kerana memudahkan pembaca mencari entri yang berkaitan lagi segar. Malahan, dapat mengurangkan bounce rate.

Fokus Blog Danialde4

Sesungguhnya dahulu, blog Danialde4 fokus kepada blogging tips, tetapi sekarang tidak lagi. Blog Danialde4 akan fokus kepada content marketing dan reviu(Antivirus, eBook dan sebagainya yang saya suka).

Content Marketing?

Pertama kali dengar? Baiklah, dipermudahkan:

Content Marketing = Budi dibalas budi.

Istilah: Memberi sesuatu yang berharga secara PERCUMA untuk menarik orang(pembaca) dan menukar prospek menjadi pelanggan lalu menjadikan pelanggan berkali-kali.

Sebagai contoh, kita bisnes jual kereta. Dan dengan menggunakan content marketing, kita bagi pelanggan memandu kereta secara PERCUMA tanpa meminta sebarang bayaran.

Contoh lain pula, kita bisnes jual makanan keropok. Sama juga macam tadi, kita bagi pelanggan rasa dengan PERCUMA tanpa meminta bayaran. Dan kalau pelanggan suka, maka duit masuk poket jawabnya ;)

Simpel dan senang dilakukan, itulah maksud budi dibalas budi. Memberi budi kepada orang, orang akan membalas budi kita balik.

Lebih banyak kita beri, lebih banyak kita dapat.
-Dr. Azizan Osman.

Memberi, memberi dan memberi secara PERCUMA.

Dalam dunia blog, beri artikel yang epik secara percuma dan dari situ pembaca akan lihat kita sebagai seorang berautoriti(mempunyai autoriti) dalam industri tersebut.

Bila ada autoriti apa yang kita dapat?

  • Trafik mencanak
  • Reputasi
  • Senang buat duit
  • Kepercayaan pembaca atau pelanggan
  • Menjadi orang sumber rujukan

Senang cerita; ada AUTORITI, ada KUASA.

Itu baru fokus yang pertama untuk blog Danialde4.

Dan fokus yang selebihnya, PD(Personal Development), reviu dan kajian kes.

Saya sangat suka pada motivasi, reviu dan kajian-kajian yang mengagumkan :D

Bagi saya, blog Danialde4 adalah tempat perkongsian ilmu yang dipelajari selama ini yang tersimpan. Memang banyak cerita yang masih belum dikongsikan.

Content marketing, copywriting, sales copy, psychology marketing, spiritual marketing, motivasi ketuhanan, reviu antivirus, dan pengalaman-pengalaman yang bermanfaat untuk anda.

Mentorku Dr. Azizan Osman, fokus beliau adalah menjadi lagenda dalam dunia pemasaran. Fokus saya(Danial Abdul Rahim) adalah menjadi lagenda dalam dunia blog.

Daripada Meja Penulis

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Syukur terhadap Ilahi kerana limpah rahmat-Nya, saya mampu dan berjaya membuat keputusan yang luar biasa!

MasyaAllah. Sesungguhnya, keluarga, sahabat-sahabat serta mentor-mentorku sentiasa memberi sokongan dan bimbingan yang penuh inspirasi sehingga kini.

Sememangnya, pembaca-pembaca blog Danialde4 tidak dilupakan. Anda juga seorang yang hebat lagi dihormati.

Tanpa pembaca siapalah blog Danialde4, tanpa anda di manakah saya sehingga kini.

Sejujurnya, tanpa keinginan tertinggi, kita tidak akan menjadi orang yang berjaya.

Ikhlas,
Danial Abdul Rahim
-Salam sukses selalu

PS: Sekiranya anda ada terjumpa apa-apa bugs ataupun ingin memberi maklum balas. Saya amat alu-alukannya. Dan kalau tidak keberatan, kongsilah di laman sosial anda.

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

PERCUMA: 3 Cara Tingkatkan Bisnes Tanpa Risiko

(Jangan Terkejut.)

Tiada ulasan

Leave a Reply

Hubungi Saya

Nama

E-mel *

Mesej *

100% Percuma Ebook

[FREE] Ebook Rahsia Google PageRank
Email *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim