Writer's Block: Kenapa Saya Tidak Boleh Menulis?

Bagaimana mengatasi masalah writer's block
Eh, Bukan menaip ke?
Lagi dipaksa menulis, selagi itu perkataan-perkataan tidak dapat keluar.

Lalu membiarkan sahaja ia kosong.

Putih berseri...

Lantas kita mengambil keputusan untuk meninggalkannya.

Apabila sambung balik, tetap tidak dapat menulis. Edit sana, edit sini. Tidak yakin dan percaya pada diri sendiri.

Persoalannya ialah kenapa kita mengalaminya?

Kenapa susah sangat nak menulis?

Maka hari ini adalah hari bertuah anda. Kerana saya akan kongsikan kisah yang menarik lagi tertarik untuk dibaca.

Alkisah Sebelum Mendapat Hidayah

Semalam, saya bangun seperti biasa. Tetapi kali ini bangun terasa lain macam. Rasa seronok. Rasa ada sesuatu yang membuat saya gembira.

Tetapi tidak tahu apakah ia. Tidak tahu apakah keseronokan itu. Seketika itu, menjalankan kehidupan seperti biasa.

Saya lihat emel, lihat apa yang seronok untuk dibaca. Ada 2 emel yang menarik perhatian saya.

Pertama: Majalah Niaga Edisi #24 sudah keluar!

Kedua: Blog Enchanting Marketing ada tips baru!

Saya mengambil keputusan untuk membaca yang kedua dahulu. Sebab saya memang suka blog Enchanting Marketing. Memang bagus dan menggiurkan untuk dibaca kepada sesiapa yang minat tentang copywriting dan web copy.

Memang berbaloi baca artikelnya, tentang How to Use the Persuasive Power of Metaphors.

Lalu, baca e-majalah Edisi 24 pula. Kali ini tentang seorang Ustaz Shahrin Abdul Rahman yang pakar dalam perubatan Islam.

Memang terbaik majalahnya. Dan saya tertarik dengan kata-katanya.

..jika sembahyang kita rosak, maka rosaklah seluruh kehidupan kita dan
jika kehidupan kita rosak, beerti sembahyang kita juga rosak. Ini bermakna
jika kucar-kacir sembahyang kita, maka kucar kacir lah kehidupan kita..

Selepas itu, saya memang nak menulis. Tetapi tidak dapat menulis. Tidak tahu kenapa. Mungkin terlalu bosan? Ataupun mungkin terlalu banyak membaca?

Sesampai sudah malam. Memang hati resah. Tidak dapat menulis lagi. Tetapi, saya cuba menulis juga. Cuba menulis dalam blog peribadi saya. Dan pada ketika itulah saya mendapat hidayah-Nya.

Saya tahu kenapa selama ini susah sangat nak menulis. Saya tahu kenapa selama ini suka mengelak daripada menulis.

Jawapannya ada di bawah...

Bebaskan Dirimu Daripada Writer's Block!

Takut

Saya memang takut. Takut apa orang kata terhadap penulisan saya. Takut sekiranya penulisan saya tidak cukup sempurna. Takut. Takut. Dan takut.

Memang kuat perasaan takut dalam diri saya. Sesungguhnya, apa yang perlu dilakukan ialah, bebaskan diri kita. Jangan berfikir semasa menulis. Kerana berfikir sambil menulis adalah 2 pekerjaan yang berbeza.

Jangan takut. Luahkan apa yang tersurat lagi tersirat. Menulis dari hati. Bebaskan dunia fantasi kita. Sememangnya, menulis adalah satu seni. Seni yang bebas. Yang bebas daripada logik.

Luahkan. Luahkan. Tulis dahulu apa yang kita tahu. Tulis dahulu apa yang kita ingin sampaikan. Kerana menulis dari hati adalah penyelesaian yang paling mudah.

Menulis daripada hati membolehkan kita menulis dengan pantas. Kerana kita FOKUS pada satu pekerjaan dalam satu masa.

Menulis seperti bersembang bersama rakan baik. Tanpa ada perasaan ragu-ragu. Tanpa rasa takut.

Jangan fikir tentang apa orang kata, kerana selepas itu kita boleh edit.

Menulis sambil mengukir senyuman manis. Maka manislah apa yang dibaca.

Gangguan

Tidak tenang. Banyak berfikir sambil menulis. Bunyi chatting di Facebook. Lagu yang tidak menyenangkan. Semua itu adalah gangguan yang membunuh apabila menulis. Bila tenang mudah untuk menulis.

Sebelum saya menulis pasti menarik nafas dalam-dalam untuk menenangkan fikiran saya.

Anda juga boleh buat begitu. Tenangkan fikiran. Dengar muzik yang harmoni. Sentiasa dalam keadaan yang positif. Kerana minda perlu tenang dan fokus pada penulisan.

Ingatlah, setiap satu perkataan yang kita tulis adalah permata yang belum digilapkan lagi. Kerana kerja menggilap adalah selepas menulis.

Jangan sekali-kali cuba menjadi seorang yang sempurna apabila menulis.

Daripada Penulis

Alhamdulillah, Alhamdulillah dan Alhamdulillah. Sesungguhnya, Allah memberikan hidayah kepada saya untuk kembali menulis semula. Terima kasih Allah.

Mungkin cara ini tidak sesuai untuk anda.

Tetapi, belum cuba belum tahu. Sudah cuba baru tahu ;-)

Apabila menulis sebenarnya kita sedang berkarya. Orang berkarya memerlukan pemikiran yang kreatif. Bukannya pemikiran logik. Maka, selepas itu baru boleh menggunakan pemikiran logik.

Rancang dahulu apa yang hendak ditulis.

Tulis dari hati dan sampaikan dalam bentuk mudah dihadam oleh pembaca.

Edit yang mana perlu diperbaiki.

Maka karya kita dihormati oleh pembaca.

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

PERCUMA: 3 Cara Tingkatkan Bisnes Tanpa Risiko

(Jangan Terkejut.)

Tiada ulasan

Leave a Reply

Hubungi Saya

Nama

E-mel *

Mesej *

100% Percuma Ebook

[FREE] Ebook Rahsia Google PageRank
Email *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim