Bagaimana Disable Copy-Paste Dalam Blogspot (Kod Ringkas)


Disable copy-paste.
Klien saya tanya,

"Danial, boleh tak buat disable copy-paste dalam blog saya."

Dan sudah tentu boleh. Saya cari dan cari tutorialnya. Kebanyakan yang saya jumpa semua kodnya panjang-panjang belaka.

Lalu, saya teringat satu laman yang ada buat tutorial mengenai disable right-click. Dan, alhamdulillah jumpa juga kod yang ringkas.

Sekadar beberapa baris sahaja.

Berapa baris? Baca lagi...

Tutorial Pasang Kod Disable Copy-Paste Dalam Blog

1. Pergi ke Blogger Dashboard > Template > Klik "Edit HTML."

2. Cari kod ini:

<head>

3. Di bawahnya, tambah kod ini:

<script language='JavaScript1.2'>
function disableselect(e){
return false}
function reEnable(){
return true}
document.onselectstart=new Function ("return false")
if (window.sidebar){
document.onmousedown=disableselect
document.onclick=reEnable}
</script>

4. Dan "Save template."

Mudah bukan. :)

Daripada Penulis

Sebenarnya banyak lagi artikel-artikel tentang blog yang bernilai untuk dikongsikan kepada anda. Cuma saya ada sedikit penyakit kebelakangan ini.

Iaitu: Malas.

Mentang-mentanglah sudah habis sekolah. Sikap malas makin menjadi-jadi. Kalaulah saya boleh keluar semua idea dalam kepala saya ini dengan mudah. Nescaya blog anda semakin hebat, berautoriti lagi disayangi Google!

Dan like artikel ini.

Selepas berjaya buat, jangan lupa tinggalkan komen di bawah. Supaya saya jadi lebih rajin lagi. Hoho.

Sumber gambar.

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

PERCUMA: 3 Cara Tingkatkan Bisnes Tanpa Risiko

(Jangan Terkejut.)

Hubungi Saya

Nama

E-mel *

Mesej *

100% Percuma Ebook

[FREE] Ebook Rahsia Google PageRank
Email *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim