[Infografik] Sains Warna Dalam Pemasaran

Pernahkah kita terfikir... kenapa facebook warna biru?

Adakah ia suka-suka warna biru atau sememangnya abe Mark Zuckerberg rabun warna?

Tetapi, berdasarkan kenyataan dari New Yorker, sebabnya mudah. Ia adalah kerana Mark Zuckerberg colorblind merah-hijau.

Ini bermaksud, biru adalah warna paling baik Mark Zuckerberg boleh lihat. Dalam kenyataan beliau, Mark Zuckerberg kata:

“Blue is the richest color for me I can see all of blue.”

Seperti bukan sains sepenuhnya. Tetapi dalam artikel kali ini, warna memainkan peranan pemasaran.

Jadi, mari kita lihat peranan warna dalam pemasaran.

Emosi Warna


Bagaimana warna mempengaruhi minda pembeli
Sumber Berautoriti


Setiap jenama mempunyai tema warna yang tersendiri. Logo Danialde4 pula warna kuning, yang melambangkan optimism yakni keyakinan.

Apakah Warna Kegegemaran Anda?

Saya memang suka warna biru, kerana ia melambangkan luas bagi saya. Tiada had.

Anda pula bagaimana?

Apakah warna kegemaran anda?

Adakah Biru? MerahHitam? Atau lain-lain warna?

Komen warna kegegemaran anda di bawah, dalam kotak komenter yang tersedia.

Oh.. jangan lupa nak kongsikan artikel ini ;)

PS: Selalunya, Blogger Malaysia pos WW (Wordless Wednesday) setiap hari rabu. Dan saya pula, Insya-Allah pos tentang infografik yang bermanfaat tiap-tiap rabu. Itupun kalau anda sudi?

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

PERCUMA: 3 Cara Tingkatkan Bisnes Tanpa Risiko

(Jangan Terkejut.)

Hubungi Saya

Nama

E-mel *

Mesej *

100% Percuma Ebook

[FREE] Ebook Rahsia Google PageRank
Email *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim