MTUC: Kenapa RDF Breadcrumb Tak Mesra Carian?

MTUC: Kenapa Breadcrumb Tak Mesra Carian?
Assalamualaikum WBT dan selamat sejahtera kepada tetamu yang dihormati. Breadcrumb merupakan widget kegemaran oleh para blogger. Tambahan pula breadcrumb ini juga digunakan dalam forum sepert carigold dan sebagainya.

Tetapi apakah itu breadcrumb?


SIRI: Mengoptimumkan Template Untuk Carian(MTUC) 2012

Episod-7: MTUC: Kenapa RDF Breadcrumb Tak Mesra Carian?


Definisi Dan Kegunaan Breadcrumb

Maksud Dari Segi Bahasa:

Breadcrumb menyediakan pautan kembali kepada laman pengguna sudah dikunjungi dalam susunan hierarki. Selalunya noktah bertindih (:) atau palang (/) atau pun tanda-tanda yang lebih besar daripada (>) digunakan sebagai pemisah hierarki.

( Hierarki = Kedudukan, tingkat, tangga, paras, struktur, skala, gred. )

Maksud Dari Segi Gambar Rajah:


Maksud Breacrumb

( lebih kurang begitulah, tapi kebanyakkannya orang akan edit breadcrumb menjadi lebih cantik dengan CSS )

RDF Breadcrumb? Bagus Ke?

( Jap2... rdf breadcrumb? apa benda 2? Ada beze ke dengan biasa dan yang rdf ni? )

Ye, memang ada perbezaan antara breadcrumb biasa dengan breadcrumb RDF ini.

Ok, untuk maklumat anda breadcrumb yang RDF ini ialah breadcrumb yang dapat mengubah link biasa anda dalam SERP menjadi sebegini (Lihat gambar dibawah)


RDF Breacrumb

Begitulah RDF Breadcrumb. Tapi Kalau blog yang menggunakan breadcrumb biasa pula bagaimana?

Breadcrumb Biasa


Breadcrumb Biasa

Sama juga kalau anda tidak menggunakan breacrumb dalam blog anda.

Bagaimana Nak Mengenal Pasti Blog Kita Menggunakan RDF Breadcrumb?

Senang sahaja.

1) Pergi ke Blogger Dashboard  > "Template" > Klik "Edit HTML" > Klik "Proceed" > Klik "Expand The Widget Templates"

2) Cari Kod ini

http://rdf.data-vocabulary.org/#

3) Kalau tak jumpa maksudnya blog anda tidak menggunakan RDF Breadcrumb. Tapi kalau jumpa maksudnya anda menggunakan RFD Bredcrumb.

Kembali kepada soalan asal.

Kenapa RDF Breadcrumb Tak Mesra Carian?

Versi Pendek:

Amat tak bagus

Versi Panjang:

Tak bagus kerana akan menyebabkan page anda di dalam SERP akan jatuh ke bawah.

Maksud saya ranking page anda dalam SERP akan jatuh ke bawah daripada ranking pertama.

( S = Soalan )

S: Oh, Ye Ke? Tipu la. Saya Tengok Orang Yang Guna RDF Breadcrumb Ini Lagi Tinggi Page Dia Dalam SERP

Terpulanglah kepada anda nak percaya atau tidak. Sebab benda ini Matt Cutts yang cakap dan saya tahu daripada blog My Blogger Tricks. Kalau masih enggak percaya sama saya. Terpulanglah. Saya bukan pakar SEO macam Matt Cutts iaitu Wembaster Google.

S: Oh. Ok-ok. Saya Percaya Sama Kamu. Jadi Bagaimana Nak Membuangnya?

Terus terang saya katakan. Susah nak membuangnya. Memang susah. Tapi saya rasa kalau anda cuba buang http://rdf.data-vocabulary.org/# mungkin boleh.

Munkin tak boleh.

S: Ok, Katakanlah Saya Dah Buang Kod RDF Breacrumb. Macam Mana Nak Tahu Yang RDF Breadcrumb Dah Tiada Dalam Blog Saya?

Senang. Anda cuma perlu pergi ke page:

1) Structured Data Testing Tool

2) Selepas sahaja anda sudah masuk anda akan lihat satu kotak yang dimana di dalam kotak tersebut ditulis:

www.example.com

3) Letak URL post anda dalam kota tersebut dan klik "PREVIEW"

4) Maka hasilnya akan keluar :)

Daripada Penulis

Alhamdulillah, Akhirnya anda berjaya memahami dan mempelajari RDF Breadcrumb ini walaupun isinya tidaklah seberapa hebat kalau nak dibandingkan dengan blogger-blogger diluarsana.

Sebenarnya saya nak meminta maaf kerana sejak kebelakangan ini saya jarang update blog. Harap anda dapat maafkan saya. Saya ingat boleh buat post sehari satu post. Tapi agak sukar sebenarnya.

Kalau anda merasakan post ini amat berguna untuk anda apa kata anda,

Klik like ataupun share di facebook. Boleh ke?

Kalau tak boleh dan tak faham bolehlah komen dibawah :)

Wallahualam

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

PERCUMA: 3 Cara Tingkatkan Bisnes Tanpa Risiko

(Jangan Terkejut.)

1 ulasan:

  1. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat
    Memiliki 8 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino
    Link Alternatif :
    arena-domino.club
    arena-domino.vip
    100% Memuaskan ^-^

    BalasPadam

Hubungi Saya

Nama

E-mel *

Mesej *

100% Percuma Ebook

[FREE] Ebook Rahsia Google PageRank
Email *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim