Mengoptimumkan Template Untuk Carian - Pengenalan

PengenalanAssalamualaikum WBT dan selamat sejahtera kepada tetamu yang dihormati. Alhamdulillah, episod yang lepas saya menerangkan bagaimana nak membuat blog anda Top Ten dalam search engine. Itu cuma baru Top Ten dalam carian, belum lagi tempat pertama dalam carian.

Ok. Kalau nak buat satu post tentang SEO untuk blogger sampai habis, saya rasa memang panjang "bebenor". Tak larat orang nak membacanya apatah lagi orang yang nak menulisnya.

Oleh itu post ini sekadar pengenalan dalam siri MTUC.

SIRI: Mengoptimumkan Template Untuk Carian(MTUC) 2012

Episod-1: Mengoptimumkan Template Untuk Carian - Pengenalan

Q: Jap, Perlukah Saya Mengikuti Siri Ini?

A: Perlu, kalau anda nak membuat blog anda menjadi thesis theme atau lebih dikenali "Template Mesra SEO"

Q: Jadi, Kalau Saya Ikut Siri Ini Apa Yang Saya Dapat?

A: Seperti mana yang saya katakan tadi. Kalau anda nak membuat template anda mesa SEO anda mestilah mengikuti siri ini.

Nak lebih jelas saya dah senaraikan apakah yang anda akan pelajari dalam siri ini nanti:
  1. Bagaimana nak membuat template menjadi HTML5.
  2. Bagaimana nak membuat title blog menjadi Mesra SEO.
  3. Bagaimana nak memasang meta tags dengan betul dan tepat.
  4. Bagaimana nak memasang open graph meta tags.
  5. Bagaimana nak mengurangkan crawl error dalam template.
  6. Best ke guna star review dalam carian?
  7. Kebenaran tentang rdf breadcrumb.

Q: Saya Nak Mengikut Siri Ini. Ada Syarat Tak?

A: Mestilah ada syaratnya mudah sahaja. Anda cuma perlu ada

  1. Notepad++
  2. Sedikit kemahiran HTML

Ada 2 itu maksudnya anda adalah pelajar saya yang paling terbaik! (masa bila aku jadi guru ni? hehe ;)

Q: Kenapa Guna Notepad++? Kenapa Tak Menggunakan Notepad Biasa Je?

A: Sebab notepad++ ada syntax.

Ok, macam inilah saya bagi satu demo.

Anda download template saya iaitu Johny SimpleMaster dalam post sebelum ini.

Extract, dan anda akan lihat Johny_simplemaster. Itu adalah templatenya.

So, kalau saya nak edit. Saya akan "right click" pada Johny_simplemaster tadi

Dan

Saya klik pada "Edit with notepad++" (Lihat gambar di bawah)

Edit with notepad++

Dah klik anda keluar macam dibawah

Johny-SimpleMaster


Cantik kan? Ada color2. Yang color2 itu sebenarnya memudahkan kerja kita.

Dan Notepad++ amat memudahkan kerja kita kerana dia secara automatik akan mencari end-tag (Lihat gambar di-bawah)

End-tag


Nombor 7: Permulaan kod <b:if
dan
Nombor 17: End-tag kod </b:if

P.S: Kena klick pada nombor 7 dulu baru nampak end-tag.

Maka, Notepad++ adalah tools yang paling wajib untuk anda memiliki jikalau anda mahu membuat template anda menjadi Mesra SEO atau anda seorang yang pakar coding.

Q; Bila Akan Mula Siri Ini?

A: Insya Allah secepat yang mungkin. 1 post a day.

Daripada Penulis

Alhamdulillah, kerana anda sudi bersama saya sehingga ke hari ni. Walaupun saya tidak beberapa kenal dengan pembaca saya, saya tahu yang anda seorang yang penyabar kerana sanggup meluangkan masa di dalam blog saya.

Saya ingin mengucapkan jutaan terima-kasih kepada anda :)

P.S: Untuk memudahkan saya menulis tajuk yang panjang, "Mengoptimumkan Template Untuk Carian". Saya akan ringkaskan menjadi; MTUC.

Jadi, episod yang akan datang ialah:
MTUC: Kehebatan HTML5 Dan Cara Pemasang Dalam Theme Blogger

Stay Tuned :D

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

PERCUMA: 3 Cara Tingkatkan Bisnes Tanpa Risiko

(Jangan Terkejut.)

Tiada ulasan

Leave a Reply

Hubungi Saya

Nama

E-mel *

Mesej *

100% Percuma Ebook

[FREE] Ebook Rahsia Google PageRank
Email *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim